Ubezpieczenie mieszkania w banku „pod kredyt” – ile przepłacasz? :)

Sprawa znów na faktach, znów z życia Autorki – szczęśliwie różne takie ciekawe sprawy często na mnie trafiają.

Posiadam mieszkanie, posiadam też kredyt oraz obowiązkowe ubezpieczenie tzw. murów, z cesją na rzecz banku mBanku. Ubezpieczenie to zawarte zostało łącznie z umową o kredyt hipoteczny. Jakiś czas temu postanowiłam mu się przyjrzeć dokładniej, żeby sprawdzić jak bardzo „najlepsze na rynku” jest owo ubezpieczenie.

Okazało się, że nie posiadam ani jednego dokumentu potwierdzającego zawarcie ubezpieczenia, nie wiem jaki jest jego zakres. Wiem tylko, że miesięcznie kosztuje mnie ono 25,67 pln.

Zażądałam od banku mBanku informacji na temat ubezpieczenia. Bank mBank przysłał, w celu lepszego zobrazowania pokażę to w formie tabelki:

Zrzut ekranu 2013-05-28 (godz. 13.28.48).png

Nie wiem skąd bank mBank wie czy i jakie mam ruchomości domowe, na jaką wartość – bo taka informacja jest niezbędna przy zawieraniu umowy ubezpieczenia; nikt mnie nie pytał też czy chcę ubezpieczać OC w życiu prywatnym albo Home Assistance.

Do rzeczy.

Rocznie płaciłam za ubezpieczenie „murów” 308,04 pln. Na szybko, porównałam sobie z pierwszym lepszym towarzystwem ubezpieczeniowym, za powyższe 4 produkty zapłaciłabym 268 pln.

Około rok temu serwis bankier.pl dokonał podobnego porównania, przy czym porównał oferty tylko dla tego ryzyka, dla którego bank może rościć prawo do cesji, czyli ubezpieczenie murów od zdarzeń losowych:

Zrzut ekranu 2013-05-28 (godz. 13.39.32).png

Jak zatem zawrzeć ubezpieczenie mieszkania pod kredyt:

  1. Poprosić bank o ofertę ubezpieczenia
  2. Z ofertą udać się do 4-5 towarzystw ubezpieczeniowych, poprosić o oferty
  3. Bank ma prawo wymagać, aby wybrane przez nas TU było zarejestrowane przez Komisję Nadzoru Finansowego (lista podmiotów tu: http://www.knf.gov.pl/dla_rynku/PODMIOTY_rynku/Podmioty_rynku_ubezpieczeniowego/index.html)
  4. Bank nie ma prawa narzucać konkretnego ubezpieczyciela
  5. Zawieramy polisę z wybranym przez siebie TU, w polisie ubezpieczyciel ma obowiązek zawrzeć informację o cesji praw wynikających z umowy ubezpieczenia na wskazany przez nas bank
  6. Zanosimy oryginał/kopię polisy do banku (w zależności od tego co bank potrzebuje)

Jeżeli polisa sprzedana nam „przez bank” już trwa:

  1. Sprawdzić, kiedy trwająca polisa wygasa
  2. 30 dni przed końcem polisy wykonać kroki od 1-6 jak wyżej
  3. najpóźniej na 1 dzień przed ostatnim dniem trwającej polisy DORĘCZYĆ do banku wypowiedzenie ubezpieczenia. W celu uniknięcia wątpliwości: jeżeli umowa wygasa 31.05 bank musi otrzymać oświadczenie o wypowiedzeniu umowy do 30 maja, do godz. 23:59

Ja ubezpieczyłam swoje „mury” za 118 pln, wysłałam wypowiedzenie do banku mBanku, któremu wraz z uściskami dedykuję niniejszy wpis.

6 Komentarzy

  1. Warto uzupełnić zawarte tu rozważania o to, że bardzo często wybór konkretnego ubezpieczyciela wynika z przyznania konsumentowi pewnych korzyści (obniżenie marży kredytu, obniżenie składki ubezpieczeniowej).

    Co z tego, że bank „nie ma prawa narzucać”, skoro konsument sam wybierze dodatkowy produkt, kalkulując ostateczną cenę.

    Szerzej na ten temat pisałem tutaj : http://nieuczciwepraktykirynkowe.pl/?p=299

    BTW Gratuluję wielu bardzo pomocnych konsumentom wpisów.

  2. Dokładnie tak, dziękuję za komentarz.
    Oraz za pochwałę, bardzo miło mi to słyszeć.

  3. MODERACJA – tutaj znaleźć można atrakcyjną ofertę polisy pod kredyt

  4. Szanowna Pani, reklama na tym blogu jest płatna; link został usunięty.

    Pozdrawiam.

  5. […] oglądając konto w banku mBanku, zdecydowałam się zrezygnować z super-ubezpieczenia mieszkania, o czym pisałam tu. Bank mBank wyjścia nie miał, podziękował, przysłał umowę cesji ubezpieczenia. W […]

  6. Tak sobie wyobraziliśmy tą sytuację:

    Niestety polskie społeczeństwo jest bardzo słabo wyedukowane w zakresie ubezpieczeń i możliwości zmian jakie mogą podjąć.

Dodaj komentarz